Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer: opeens zijn al je bestanden versleuteld en moet je losgeld betalen om ze terug te krijgen. Maar ben jij zelf verantwoordelijk voor schade door ransomware? Of is dat jouw IT-beheerder? 6 tips uit de praktijk.
In het voorjaar van 2020 deed de Amsterdamse Rechtbank hierover uitspraak. Een IT-beheerder moet opdraaien voor een groot deel van de schade die zijn klant leed door ransomware: bijna tienduizend euro. Hoewel de ondernemer zelf ook het een en ander te verwijten viel, heeft de IT-beheerder volgens de rechtbank geen goede beveiliging geleverd. En dus is de beheerder aansprakelijk.
Eigen verantwoordelijkheid
Wat betekent deze uitspraak voor ondernemers? Je kunt in ieder geval niet achteroverleunen als het op veiligheid aankomt, zegt Bart Schermer. Hij is universitair hoofddocent eLaw aan de Universiteit Leiden en partner bij Considerati, een juridisch adviesbureau rondom digitale technologieën en privacy. “Interessant aan dit vonnis, is dat niet het hele bedrag voor rekening is van de beheerder. Dat zie je ook terug in de verdeling van de schade.”
Simpele wachtwoorden
De ondernemer ging volgens de rechtbank namelijk niet helemaal vrijuit, legt Schermer uit. “De IT-beheerder had sterke wachtwoorden voorgesteld, maar had die op verzoek van de ondernemer versimpeld zodat ze beter te onthouden waren.” Die versimpeling maakte het systeem kwetsbaarder. De ondernemer is in dit geval dus deels verantwoordelijk, en moet daarom ook een deel van de schade betalen.
Beveiliging belangrijk
Het is wel opvallend, zegt Schermer, dat de rechtbank met deze uitspraak veiligheid een wezenlijk onderdeel noemt van IT-beheer. Daar is branchevereniging Cyberveilig Nederland blij mee, vertelt beleidsadviseur Liesbeth Holterman. “Wij zien dat veel IT-providers niet genoeg maatregelen nemen rondom cybersecurity, terwijl de klant ervan uit gaat dat het goed zit. Dat de rechter in dit geval heeft geoordeeld dat de beheerder nalatig is geweest, vinden wij winst.”
Geen trendbreuk
Moet een kleine IT-beheerder zich zorgen maken over meer rechtszaken? Dat loopt wel los, denkt Schermer: ‘Deze uitspraak is geen grote trendbreuk met het normale aansprakelijkheidsrecht. Deze IT-beheerder heeft gezegd tegen zijn klant: ik regel jouw hele ict-infrastructuur. Op het moment dat hij daar als beheerder een potje van maakte, kon hij daarvoor aansprakelijk worden gesteld.’ Kleine IT-ers die hun zaken wél op orde hebben hoeven waarschijnlijk niet te vrezen voor meer rechtszaken.
Wil je schade en rechtszaken voorkomen? Dan kun je als ondernemer – en als IT-beheerder – op een aantal dingen letten, zeggen Schermer en Holterman.
Zie: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/fraude/betaal-jij-of-je-it-beheerder-bij-cybercrime/